Bent u niet tevreden over onze zorg of heeft u een klacht? Wij horen graag uw verhaal en zoeken samen met u naar een oplossing.
Wilt u de klacht liever niet rechtstreeks met ons bespreken of heeft u behoefte aan onafhankelijke ondersteuning, dan kunt u terecht bij Klachtenportaal Zorg. Deze externe organisatie helpt bij het oplossen van onvrede en klachten over onze zorg.
Nadat u uw klacht heeft ingediend, beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om in behandeling genomen te worden en welke procedure hierbij past. Mocht er aanvullende informatie nodig zijn, dan nemen zij contact met u op om de procedure volledig en correct te starten.
Heeft u advies nodig over hoe u met uw onvrede kunt omgaan? Ook daarvoor kunt u bij Klachtenportaal Zorg terecht zonder meteen een klachtenprocedure te starten.
U kunt uw klacht indienen via het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg of een e-mail sturen naar info@klachtenportaalzorg.nl. Als u niet zeker weet welke klachtenprocedure voor uw situatie geldt, kan Klachtenportaal Zorg u hierbij adviseren.
Welke klachtenprocedures zijn mogelijk?
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
- Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
- Toegang tot de Geschillencommissie KPZ voor een bindende uitspraak als u niet tevreden bent met de geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.
De Wkkgz geldt voor alle zorg, zoals langdurige zorg (Wlz) en persoonsgebonden budgetten (Pgb). Uitzonderingen zijn jeugdzorg (onder de Jeugdwet) en gedwongen zorg (Wzd en Wvggz).
Jeugdzorg onder de Jeugdwet
- Rechtstreeks toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de klacht, eventueel aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder.
- Klachtenportaal Zorg biedt bemiddeling aan voor situaties waarin dit een oplossing kan bieden.
Wet Zorg en dwang (Wzd)
- Een klachtencommissie doet binnen 2 tot 4 weken uitspraak over de maatregel waarover wordt geklaagd.
De Wzd is van toepassing bij onvrijwillige zorg aan mensen met een verstandelijke beperking of een psychogeriatrische aandoening. Zorgorganisaties met een Wzd-beleid kunnen deze regeling als extra optie opnemen.
Ons doel blijft altijd om onvrede en klachten zo goed mogelijk op te lossen.